česky | italiano | english


Nadační fond
Eleutheria

pro podporu
výtvarného umění

STORARO

 

Praha, Clam-Gallasův palác

25. 10. – 02. 12. 2016

Počátkem října pořádá nadační fond Eleutheria žánrově nejvýznamnější a bezesporu též nejprestižnější akci tohoto roku, věnovanou mistrovskému umu Vittoria Storara v oblasti kinematografie, trojnásobného držitele Oscara za kameru za film Apokalypsa, Rudí a Poslední císař, který získal též nominaci na Oscara za filmy Dick Tracy, dále cenu BAFTA a Grand prix za techniku ve fotografii na festivalu v Cannes. V dlouhém výčtu filmografie Vittoria Storara jsou nezapomenutelné filmy jako: Poslední tango v Paříži, XX. století, Člověk a jeho sen, Dick Tracy, Malý Buddha a spolupráce s celou řadou význačných režisérů zvučných jmen jako Bernardo Bertolucci, Franco Rosi, Carlos Saura, Francis Ford Coppola, Warren Beatty, Woody Allen, Marco Bellocchio.

Významnými mezníky této výstavy jsou hned dvě data:

25. října proběhne slavnostní zahájení této výstavy, a to v překrásných prostorách Clam-Gallasova paláce v Husově ul. 20 na Praze 1, kde bude představen cyklus fotografií Vittoria Storara nazvaná “Římská civilizace” zobrazující dochovalé pozůstatky této doby. Skutečný vizuální, veskrze dobrodružný zážitek, který návštěvníka přenese za hranice běžného pojetí fotografie a dá mu možnost nahlédnout do osobitého světa umělcovy tvorby. Jak se sám mistr vyjádřil: "Toto je v podstatě moje projekce, vnímání života: encyklopedie vizionáře, badatele, historika zaměřeného na tvorbu filosofů, malířů, vědců, kteří celý svůj život zasvětili záhadám vize.” Fotografie jeho Římské civilizace jsou kulminujícím bodem projektu, jehož počátky sahají do konce 80. let. V průběhu pěti let podnikl Storaro cesty po Itálii, Sýrii, Turecku, Řecku, ale i celé řadě dalších zemí, které byly součástí tehdejšího římského impéria, aby zdokumentoval dochovalé zbytky této civilizace, jejich vyjímečnost a odkaz pro budoucí generace. Storaro zachytil dva i více dochovalých památek technikou dvojité expozice. Nebyl to vůbec lehký úkol, pakliže vezmeme v úvahu, že tyto fotografie vznikly mnohem dříve, než došlo k objevu digitální fotografie. V celém souboru fotografií není jediné, která by byla jakkoliv, jakoukoliv metodou, upravena v post-produkci. Tato výstava, která se poprvé prezentuje právě zde v Praze, má světový primát a následně se představí v celé řadě dalších světových velkoměst. Dalším důležitým mezníkem této výstavy bude datum 2. prosince, kdy se veřejnosti představí mistr osobně a zúčastní se všech plánovaných setkání na tento den. Vittorio Storaro osobně ukončí výstavu a u této příležitosti seznámí návštěvníky i s důvody, které ho inspirovaly k vytvoření samotného projektu. V 15 hodin přednese mistr Storaro v kinosále Městské knihovny v Praze na Marianském nám. 1 v Praze 1 “Lectio magistralis” s podtitulem “Vittorio Storaro a digitální kinematografie”, na níž představí nový systém pořizování fotografií v pohybu jako tok digitálních dat, který znamenal revoluční průlom v kinematografické tvorbě vůbec. Bude zde řada odkazů na jeho poslední film, který vytvořil spolu s Woody Allenem “Cafè society”, realizovaný právě za pomoci této nové technologie a s odkazem na skutečnost, že v posledních letech digitální záznam fotografie v kinematografii zcela pohltil původní focení na film. Toto setkání potrvá zhruba dvě hodiny, následovat bude projekce jeho posledního filmu, jehož autorem je Woody Allen, kde byla Storarovi opět svěřena kamera - “Cafè society”. Tento film bude ideálním završením celého večera. Jedná se vůbec o první film, který Woody Allen natočil v digitální podobě, za širokého ohlasu mezinárodní kritiky. Není náhodou, že právě projekcí tohoto filmu byl zahájen filmový festival v Cannes v květnu tohoto roku a právě v těchto dnech se dostává na plátna evropských kin. Sám Vittorio Storaro o tomto filmu řekl: “Na tomto filmu miluji, že je to opravdový, skutečný film Woodyho Allena, který zde přebírá roli vypravěče. Z celého filmu je patrná jeho osobnost. Allen se právě rozhoduje, zda použije svůj vlastní hlas a já jen pevně doufám, že tak učiní. Vyprávěním se činíme v určitém slova smyslu svobodnými v tom, jak vyprávíme historii. Vypravěč vás oprostí od reality, svět se stává namalovaným obrazem, který se odkazuje na určitý vizuální vjem vázaný na danou politickou, sociální a uměleckou dobu, o které film pojednává. To je to, co se mi zde líbí, co mi umožňuje různý přístup.“ Setkání s mistrem Vittoriem Storarem bude určeno studentům oboru kinematografie, fotografie a umění, ale i široké veřejnosti. Přítomen bude taktéž prezident nadačního fondu Eleutheria pan Francesco Augusto Razetto, velvyslanec Italské republiky v Praze J.E. Aldo Amati a taktéž celá řada význačných osobností českého i italského kulturního dění. Projekt věnovaný tvorbě Vittoria Storara je další z celé řady akcí, které nadační fond ELEUTHERIA naplánoval v tomto roce a zasvětil fotografické tvorbě. Prvním takovým počinem, který zahájil kalendářní rok 2016, byla výstava v Národním technickém muzeu v Praze věnovaná památce slavného italského závodního jezdce a taktéž fotografa TAZIA NUVOLARIHO, jejíž slavnostní otevření se konalo 1. června t.r. Další výstava pod názvem “ET CETERA – FOTOGRAFIE”, věnovaná tvorbě mladých českých a zahraničních fotografů žijících v České republice pod věkovou hranicí 40 let, se otevřela veřejnosti dne 14. září t.r. v prostorách Galerie 1 ve Štěpánské ul. na Praze 1. Záštitu nad touto akcí poskytlo Ministerstvo kultury ČR, Velvyslanectví Italské republiky v Praze, Italský kulturní institut v Praze, Úřad městské části Prahy 1, Magistrát hl.m. Prahy a FAMU.

Tisková zpráva